Ellen är lite motsträvig.

posted in: Mina Äventyr | 0

Har varit med Ellen några dagar nu. Primärt har jag försökt täta till stora läckaget från avgaskröken just där sjövatten dumpas ut. Ellen har färskvattenkylning men konstruktionen är så dum så att saltvattnet från värmeväxlaren dumpas i en gjutjärnsanslutning som sitter mot avgaslimpan.

Påbörjat lägga första förband. Klicka för större bild.

Det är inte  vidare smart att släppa saltvatten invid motorn, alla vet vad saltvatten gör med gjutjärn över tid. Kostar man på sig en dyr färskvattenkylning så är det mycket dåligt av installatören att inte lösa dumpningen av sjövattnet från värmeväxlaren via en rostfri mantlad avgaskrök från början.

Skadan som uppkommet genom detta kommer att kosta i runda slänga 15000 kronor att reparera. Det är ingenting jag kommer att göra nu, utan det får bli ett vinterprojekt. Nu kommer jag försöka göra Ellen flyttbar genom provisoriska bandage.

Bandagen är på plats men jag har inte kunnat testa om det håller ihop för vattentrycket från värmeväxlaren. När jag provkörde motorn utan att ansluta dumpslangen till utloppet utan lät vattnet cirkulera i en hink bara för att testa själva motorn.

Färdigbandagerat utloppsrör. Klicka för större bild.

Men nu gick jag händelserna lite i förväg, Innan jag startade motorn så startade jag motorrumsfläkten för att suga ut eventuella bensinångor, eller rättare sagt jag trodde jag startade den. Jag hörde den nämligen inte när jag drog ut strömställarknappen så jag började med att leta reda på vart den satt. Det visade sig att den var placerad precis under ventilatorkåpan på akterdäcket  och den snurrade inte.

Under här satt fläkten. Klicka för större bild.

Jag lyckades plocka bort den trots att armarna knappt räckte fram till den under akerdäcket och kunde konstatera att motorn med fläkt hade lossnat från själva fläkthuset och nypt fast.  De 2 mässingskruvarna som hållit motorn på plats var helt bortfrätta. Enda sättet att få ihop fläkten var att borra nya hål och gänga för nya skruvar.

Trasig fläkt. Klicka för större bild.

Det låter ju enkelt men i praktiken så var det inte så. Jag saknade nämligen både metallborrar och gängtappar, man kan inte tänka på allt. Klockan var 6 på kvällen och marinan igenbommad. Nu kan jag meddela att det går att borra i aluminium med ett koniskt borr till en träförsänkare om man har gott om tid  och det tyckte jag att jag hade. Jag hittade sedan ett par perfekta plåtskruv i rostfritt som jag lyckades göra gängor med så allt löste sig och mörkret lägrade sig över marinan så nu fick det bli godnatt.

GÅ TILL NÄSTA INLÄGG OM ELLEN.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.