Bryggträff i Florida.

posted in: Mina Äventyr | 0

I December 2002 bar det iväg till Tampa Bay i Florida. Jag hade fått i uppdrag att ansvara för restaureringen av segelbåten White Eagle som legat i dvala i drygt 6 år. Jag kommer inte att dra hela historien här och nu, utan begränsa mig till en av de händelser som utspelades. Mer kommer kanske framöver. Bland annat så träffade jag en tvättäkta ängel, fast pensionerad utan vingar.

Varvet i Tampa Bay Klicka för större bild.

I alla fall, White Eagle är en 25 meter lång segelbåt på ca 82 ton som på grund av dåligt skick inte fick lämna varvet där den legat i mer än 6 år. Min första uppgift blev att få den i skick så att den kunde flyttas till Forth Lauderdale för vidare restaurering. Att den skulle flyttas berodde på att reservdelar och tillbehör var både billigare och mer lättillgängliga i Forth Lauderdale än i Tampa Bay. En klar fördel var ju även att det var badvarmt i havet och avsevärt mer sol och värme.

 

Beachen 2003.02.02. ca. 500 meter från båtvarvet. 
Klicka för större bild

Så efter en månads arbete var den godkänd för att få segla ut på havet. Resan gick direkt till Fort Lauderdale där arbetet sedan fortsatte ytterligare 2 månader. När arbetet började närma sig att bli klart så skulle det naturligtvis provseglas. Eftersom vi inte hade någon kapten för tillfället så inhyrdes en sådan. Det var en holländare i 35 årsåldern som hittades via tips från vänner till ägaren. Han påstods ha de erforderliga kunskaperna samt kaptenspapper.

Klar för avgång till Forth Lauderdale.
Klicka för större bild

Det var en varm och solig morgon som vi lade ut från kajen och satte kurs ut i kanalen som löper parallellt med kusten, för att ta oss ut på öppet hav. På väg ut så möter vi ett stort casinofartyg precis innan vi skall passera en bro över kanalen. Där är lite smalare men 2 båtar kan lätt mötas där. Kanalen är lite ström som trycker på bakifrån så båten White eagle är lite rovgirig.

Holländaren släpper ratten och kliver ett steg åt sidan och säger, du får ta över här, till mig. Jaha, det fanns ingen tid till ifrågasättande, så där stod jag helt plötsligt med en 82 ton lovgirig segelbåt, med en 12 cylindrig motor på 750 hästkrafter morrande 2 våningar under mig, medan ett bautafartyg tornade upp sig framför mig. samt en bro som såg ut som ett nålsöga som snart skulle passeras.

Första provseglingen med White Eagle. Klicka för större bild.

Allt gick bra och jag kunde lämna tillbaka kommandot till vår ”kapten” och vi tuffade så småningom ut på det vida havet. Där sattes segel och vi fick en fin stund i den lagom fläktande Februaribrisen. Färden fick emellertid ett abrupt avbrott efter ca. en halvtimmes segling. En vän till ägaren som var med på turen kom plötsligt ihåg att han han hade glömt en gryta med kokande ägg på gasspisen därhemma. Ingen mobiltelefon hade täckning så vi fick sätta fart mot kusten så att han kunde larma brandkåren.

Stolt White Eagle Ägare. Klicka för större bild.

Allt gick bra och huset brann inte ner utan blev bara ordentligt rökskadat. När han sedan kom hem saknade han en dyrbar diamantring som han hade fått in för restaurering åt en kund. Han kontaktade sheriffen och anklagade brandmännen för stöld. Polisen hotade med att kasta honom i fängelse om han drev den anklagelsen vidare.  Brandmännen var obrottsligt hederliga menade sheriffen. Äggmannen hittade senare ringen i ett reningsbad där han hade glömt den. Slutet gott allting gott.

Nu började återfärden via kanalen till vår plats vid varvet. Den här gången gick vi emot strömmen och White Eagle var lättstyrd, vi mötte inte heller några andra båtar så ”kaptenen” styrde själv. Vi passerade vår kajplats för att vända båten lite längre upp i kanalen.

 

Bryggträffen i Broward County. Klicka för större bild.

Det slutade med att vår ”kapten” rände in fören med bra fart i en brygga som löpte parallellt med kanalen och klippte av en armerad bärbalk av betong på 50 x 50 cm samt mosade en del av bryggan. White Eagle som var byggd i minst 15 mm aluminiumplåt och en mycket kraftig bog, fick endast ett par små intryckningar på vardera sidan om fören när den kilades in mellan ändarna på den avslagna betongbalken, själva fören hade bara lite skrapmärken.

 

Broward County.
Klicka för större bild.

Båten var byggd för att klara en jordenruntsegling även i isbemängda vatten, så den var tåligare än den stackars bron som var byggd av 2 x 4 tum plank och betong. När vi väl hade lagt till vid vår kaj så försvann vår kapten som en avlöning innan polisen anlände och han kunde inte återfinnas  i hela Broward County. Detta min vänner, kallar jag för en riktig bryggträff.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.