Det fortsatta arbetet med fräsmaskinen fick bestå i att jag byggde en låda där jag monterade in elektroniken. Lådan tillverkade jag av tunn plywood förutom den sida som alla uttagskontakter skull monteras på, den tillverkade jag av lite stadigare akrylplast. Hörnen till lådan skrev jag ut på min lilla 3D-skrivare i PLA. Jag passade även på att skriva ut länkar till kabelkedjorna när skrivaren ändå var framme.
När kabelkedjor och elektronikboxen monterats så följde en hel del testfräsning. Det visade sig tyvärr att Z-axeln som bestod av Biltemafräsen och X-axeln som bara bestod av en enkel plywoodränna inte höll måttet. Precisionen blev alleles för dålig och en ombyggnad av Z och X måste göras.
Innan jag monterade isär fräsen för att påbörja ombyggnaden så fräste jag ut de Coriandetaljer jag behövde för att bygga en ny Z-axel samt nytt motorfästen för nya starkare stegmotorer av typ Nema23 till samtliga axlar. För detta ändamål var noggrannheten tillräcklig, så helt oanvändbar var den inte trots allt. Coriandelen till överdelen av X-axeln var för stor och fick tillverkas manuellt.
För att inte behöva ändra på allt för mycket så beslutade jag att bara lägga ett Corianlock över den plywoodränna som fräsmotorn tidigare löpte i. Jag monterade sedan ett par linjärskenor som kom från en begagnad produktionsmaskin. De var av en ställbar typ och i princip som nya så de passade bra. jag bytte även ut de vanliga M10x1.5 mm vanliga gängstänger i alla 3 axlarna mot riktiga kulskruvar 12×4 mm. Z-skruven gav en rörelse på 45 mm vilket är Ok. Tyvärr är både X och Y axlarna lite för korta, vilket begränsar arbetsytan något men det kan jag leva med tills vidare. Inköp av längre skruvar kommer att ske när ekonomin tillåter.
Z-axeln byggde jag av 12.3 mm Corian som jag fräste ut med den gamla fräsen innan jag monterade isär den. Linjärlagren är 12 mm rundstång med kulbussningar. Hållare för runstänger, axiallager, kulmutterhållare och hållare för fräsmotorn är utskriva i PLA.
Efter att ha monterat Z och X så följde lite slutmontering av ändlägesbrytare m.m. Jag monterade brytare i alla tre axlarnas båda ändar för att eliminera krockrisken. På den tidigare versionen hade jag endast brytare i hemlägena vilket medförde att jag knäckte 2 kopplingar och hållarna för axiallagren på Y-axeln är jag körde för långt av misstag.
Lämna ett svar